THE KID Charles Chaplin – 1921

Aquest post té relació directa amb l’entrada anterior, I Don’t Like Minions. Recupero una situació que va passar fa uns anys a casa de la meva àvia. Crec que posa de manifest la gran vigència de Chaplin alhora que reivindica la seva eternitat.

The Kid posterDesprés de pair una excel·lent paella en família, vaig abandonar la sobretaula i la conversa monotemàtica sobre la situació actual del país per tancar-me a la saleta. Després d’introduir la cinta de vídeo i desconfiar del soroll al rebobinar, vaig prémer el play. No sabria expressar en paraules el que representa per a mi la suite de El vailet, la música de la pel·lícula composada pel mateix Chaplin cinquanta anys després de l’estrena. Quelcom similar em succeeix amb el Tema de Tara de Max Steiner per a Allò que el vent s’endugué. És la grandesa del cinema feta música.

Al cap d’uns minuts, s’obre la porta; és el Pol (7), un dels meus nebots. Juguem al fúmbol? Ara no, que estic mirant això. Què és? pregunta des de la porta la Paula (9), acompanyada de la Mar (10). Chaplin. Chaplin és Charlot? Sí. Ah, els de la classe de tercer es van disfressar de Charlot l’any passat, comenta la Paula. Els tres miren com el personatge de Chaplin intenta desfer-se sense èxit del nadó; mentre es desenvolupa la seqüència, la Mar entra i s’asseu a la butaca de l’àvia, la Paula tanca la porta de la saleta i ve a asseure’s al meu costat i el Pol continua dret, rient. No parlen! se sorprén la Mar. Com a Wall-E, afegeix el Pol. Ja, però aquesta és més antiga, respon la Paula. De quan és? De 1921. Uala, si quasi te cent anys!! apunta la Mar. Està mort? Sí. Silenci. I el nen? També.

Arriba el camió dels assistents socials i s’inicia la lluita per evitar que s’enduguin el nen, la famosa persecució per les taulades. El Pol és ara assegut al terra, a pocs metres de la tele. Em fascina la reacció dels menuts; miro la pel·lícula tot aguantant la respiració, per a no distreure’ls, per a no molestar-los, completament embadalits mirant la pantalla. Realment em sorprèn, acostumats com estan a la fragmentació actual, ja sigui per la tendència audiovisual hereva del videoclip, el zàpping o el fet d’anar canviant compulsivament de vídeo a YouTube. Fa estona que he deixat de mirar la pel·lícula per a observar les seves reaccions. Riuen, somriuen, es compungeixen, s’entristeixen, pateixen i se serenen, no massa convençuts de la resolució final, que genera debat. Igual ara es coneixen i s’enamoren, opina la Paula. No, jo crec que la mare els deixarà quedar de tant en tant per jugar perquè ell, en el fons, és com un nen, diu la Mar. I tu, Pol, què en penses? Agafa la pilota i em pregunta: juguem al fúmbol?

EL VAILET (The Kid)

Direcció, Guió, Música i Muntatge: Charles Chaplin

Intèrprets: Charles Chaplin, Jackie Coogan, Edna Purviance

Fotografia: Roland Totheroh

País: USA Any: 1921 Durada: 65 min.

Charles Chaplin & Jackie Coogan


Este post tiene relación directa con la entrada anterior, I Don’t Like Minions. Recupero una situación que pasó hace unos años en casa de mi abuela. Creo que pone de manifiesto la gran vigencia de Chaplin a la vez que  reivindica su eternidad.

Después de digerir una excelente paella en familia, abandoné la sobremesa y la conversación monotemática sobre la situación actual del país para encerrarme en la sala de estar. Tras introducir la cinta de vídeo y desconfiar del ruido al rebobinar, pulsé el play. No sabría expresar en palabras lo que representa para mí la suite de El chico, la música de la película compuesta por el mismo Chaplin cincuenta años después del estreno. Algo similar me ocurre con el Tema de Tara de Max Steiner para Lo que el viento se llevó. Es la grandeza del cine hecha música.

Al cabo de unos minutos, se abre la puerta. Es Pol (7), uno de mis sobrinos. Jugamos al fúmbol? Ahora no, que estoy viendo esto. ¿Qué es? pregunta desde la puerta la Paula (9), acompañada de la Mar (10). Chaplin. ¿Chaplin es Charlot? Sí. Ah, los de la clase de tercero, el año pasado, se disfrazaron de Charlot, comenta Paula. Los tres miran como el personaje de Chaplin intenta deshacerse sin éxito del bebé; mientras se desarrolla la secuencia, Mar entra y se sienta en la butaca de mi abuela, Paula cierra la puerta de la habitación y se sienta a mi lado y Pol continúa de pie, con la pelota en las manos, riendo. ¡No hablan! Se sorprende Mar. Como en Wall-e, añade Pol. Ya, pero esta es más antigua, responde Paula. ¿De cuándo es? De 1921. ¡Uala, si casi tiene cien años! apunta Mar. ¿Está muerto? Sí. Silencio. ¿Y el niño? También.

Llega el camión de los asistentes sociales y se inicia la lucha para evitar que se lleven al niño, la famosa persecución por los tejados. Pol, ahora está sentado en el suelo, a dos palmos de la tele, con la boca abierta. Me fascina la reacción de los pequeños: veo la película aguantándome la respiración, por no distraerlos, para no molestarlos. Están completamente embelesados mirando la pantalla. En realidad, me sorprende, acostumbrados como están a la fragmentación actual, ya sea por la tendencia audiovisual heredera del videoclip, el zapping o el ir cambiando compulsivamente de vídeo en YouTube. Hace tiempo que he dejado de ver la película para observar sus reacciones. Ríen, sonríen, se muestran compungidos, se entristecen, sufren, se serenan, no demasiado convencidos de la resolución final, que genera debate. Igual ahora se conocen y se enamoran, opina Paula. No, yo creo que la madre les dejará quedar algún día para jugar porque él, en el fondo, es como un niño, dice Mar. Y tú, Pol, ¿qué piensas? Coge la pelota y me pregunta: jugamos al fúmbol?

EL CHICO (The Kid)

Dirección, guión, música y montaje: Charles Chaplin

Intérpretes: Charles Chaplin, Jackie Cooga, Edna Purviance

Fotografía: Roland Totheroh

País: USA Año: 1921 Duración: 65min.

Anuncios

Acerca de cY

amb i grega, dièresi i acabat en zeta

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: